неделя, 3 декември 2023 г.

8. Бизнес моделът на "Nova TV".



 Телевизията е традиционно медийно средство, познато на обществото в световен план още в края на 19-ти век и появата на първите факс машини. Широкото разпространение на телевизията започва в Германия през 1929 г. с редовни предавания, а през 1936 г. излъчването на Берлинските олимпийски игри пък поставя началото на първото ТВ излъчване на живо.

    Първите опити за създаване на телевизия в България са направени от екип от учени от МЕИ (днес ТУ) през 1951 г. Българската телевизия започва да излъчва неофициално на първи ноември 1959. На 20 юли следващата година точно в 20:00 ч. е излъчена и първата новинарска емисия на „По света и у нас“.

    Така до 1989 г. съществува само национална телевизия – първа и втора програма (създадена по-късно), които са напълно под държавен контрол и отразяват главно държавната политика. В периода на прехода се появяват нови телевизии, както обществени, така и частни и чрез конкуренцията се налага принципите на комерсиалния интерес. Така до днешна дата на българския ефир присъстват стотици наши телевизионни канала, водещи в класациите по гледаемост обаче – БНТ, BTV, Nova TV. Именно тези успешни компании служат за пример и като такива с най-добре разработените бизнес модели в сферата на дигиталните медии.


     Следва да разгледаме модела на частната българска национална телевизия Nova TV, част от "Нова Браудкастинг Груп" със седалище в гр. София.

 В портфолиото на компанията влизат телевизионните канали NOVA, KINO NOVA, DIEMA, DIEMA FAMILY, NOVA SPORT, платените спортни канали от пакета DIEMA EXTRA – DIEMA SPORT, DIEMA SPORT 2, TRACE SPORT STARS. Дотук можем да заключим, че всъщност познатият ни 3-ти канал е само основата на една добре сработена верига от канали, достигащи до зрителите както безплатно в плана на телевизионно-интернет доставчика им, така и с допълнително заплащане за включването им.   –                                      първа част от бизнес плана за оптимална печалба;


    Наред с продажбите на собствените си канали, медийната група управлява рекламните продажби за България и на други медийни групи, сред които каналите на „FOX Networks Group“, Discovery Networks, Sony Networks Television, Disney Channel, CITY TV и други. ––––                                                   още допълнителни доходи; 

През септември 2020 г. телевизиите Канал 3, The Voice и Magic TV стават част от Нова Броудкастинг Груп. В началото на 2021 г. Канал 3 променя името си на Nova News, същата година е включен и платеният пакет DIEMA XTRA с канала DIEMA SPORT 3.


                                                             Доходи извън тв-излъчването ––  

    В базата на интернет от 2013 г. "Нова Броудкастинг Груп" стартира Нетинфо, която се занимава с развиване и поддържане на информационни и портални уебсайтове. Нетинфо е една от най-големите дигитални медийни и технологични компании в България, която достига до 79% от Интернет потребителите в страната. В портфолиото на Нетинфо са известни български уебсайтове, сред които: АБВVbox7.comVesti.bgDarikNews.bgSinoptik.bgEdna.bgGong.bg и много други. –

В началото на 2016 г. групата придобива и 51% от сайта за групово пазаруване Grabo.bg, 51% от онлайн магазина Trendo.bg, както и 20% от уебсайта Broshura.bg. Също закупуват 20% от технологичната компания за онлайн пазаруване на хранителни стоки и продукти за дома и офиса – eBag.bg;


    NOVA присъства и на печатния пазар чрез издателската група AtticaEVA с лайфстайл и бизнес списанията Forbes, Esquire, EVA, Grazia, OK, JOY и Playboy. През 2021 г. Нетинфо придобива 100% от дяловете на „Вестник Телеграф“ ЕООД, което издава вестниците „Телеграф“„Монитор“„Мач Телеграф“, и е собственик на 50% от великотърновския вестник „Борба“.                                  ––   доходи от печатни издания;


    На 22 септември 2025г. NOVA стартира излъчването на  собствено новинарско радио ––  Nova News, което се излъчва в 10 града – Велико Търново, Велинград, Горна Оряховица, Дупница, Кърджали, Кюстендил, Момчилград, Несебър, София и Троян. През септември 2020 г. Нова Броудкастинг Груп придобива и собствеността над радиостанциите и музикални канали The VoiceВитоша, Веселина и Magic FM.;



        Или в обща план, може да се каже, че горепосочените са основните точки в успешния бизнес план за високата доходност на телевизионната и интернет медия NOVA BG. 😏


Няма коментари:

Публикуване на коментар

9. Домейн разширението ".biz"

  Домейнът,специално предназначен за уебсайтове с бизнес характер. За домейна ".biz" Домейн името ".b iz" е  създадено п...